دوره کاردانی حرفه ای مربیگری ورزش معلولین

مقدمه:

در حدود ۳ درصد از افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی بارز هستند. از این رو شناسایی این قبیل کودکان، آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز اهمیت می باشد . در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبت الهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورش و تربیت است. بنابراین باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهی را برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت فراهم ساخت.

واژه معلولیت به شرایطی اطلاق می شود که در آن کارکرد فرد در یک یا چندین بعد از ابعاد روانی،اجتماعی، جسمی،حرکتی و ذهنی دچار نقصان شده باشد و از آنجا که کلیه علوم و فنون زندگی بشر نیز همواره به منظور کمک به زندگی بهتر و سازگاری بیشتر وی نسج گرفته و توسعه یافته اند، ورزش نیز با استفاده از علوم دیگر در یک چارچوب علمی در خدمت بهسازی جسمی و روانی بشر قرار گرفته است بخصوص نقش مهمی در ارتقاء سطح سلامت و حتی پیشگیری از روند رو به آسیب هر نقص و معلولیتی یافته است.

بنابراین وجود افراد کارآمد جهت استفاده از ورزش در امر توانبخشی معلولین و همچنین افرادی که با گزینش صحیح تکنیک ها و شیوه های موثر پرورشی توانائی های افراد را در جهت سلامتی سوق دهندبسیار مفید خواهد بود و تربیت نیروی انسانی موثر برای استفاده از ورزش در امر کمک رسانی به معلولین است و بدیهی است که این افراد پس از آموزش باید قادر باشند تا ورزش را به گونه مناسبی در انطباق با نوع معلولیت افراد( جسمی- حرکتی- ذهنی- روانی- اجتماعی) به منظور امر بازتوانی آنان بکار گیرند .

 

تعریف و هدف:

برنامه آموزشی کاردانی حرفه ای مربیگری ورزش معلولین به دوره ای اطلاق می گردد که در آن دانشجویان مجموعه ای از دانش و مهارتهای خاص توانبخشی معلولان را یاد گرفته و هدف از فراهم آوردن این دوره فراهم نمودن امکان استفاده از ورزش به گونه مناسب در امر بازپروری و توانبخشی معلولین اجتماعی،جسمی،حرکتی،ذهنی و روانی است.

 

ضرورت و اهمیت:

با توجه به پیچیدگی وظایف سازمان بهزیستی نیاز به تربیت مربیان ورزش معلولین در جهت تحقق اهداف بهزیستی و بمنظور حمایت از فرد معلول تا رسیدن به استقلال فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی امری ضروری است.

 

قابلیت ها و مهارت‌های مشترک فارغ التحصیلان :

الف – گزارش نویسی و مستند سازی

ب – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (Presentation)

پ – انجام کار گروهی

ت – طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث – بهره گیری از رایانه

ج – برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ر – تفکر نقادانه و اقتضایی

ز – خلاقیت و نوآوری

 

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان :

– شناخت معلولین

– برنامه ریزی برای ورزش معلولین با در نظر گرفتن نوع معلولیت و کمک به امر توانبخشی آنان

– راه اندازی تشکل ها و تیم های ورزشی در سطح بخش بهزیستی برای معلولین

– فراهم سازی امکان برگزاری مسابقات برای انواع معلولیتها

– ارتباط با سایر نهادهای ذیربط(کشوری و جهانی) به منظور پیشبرد ورزش معلولین

 

مشاغل قابل احراز:

  • مربی ورزش مراکز نگهداری کودکان معلول
  • سرپرست ورزش کلینیک توانبخشی معلولان
  • کارشناس ورزشی اداره بهزیستی در زمینه معلولان
  • مربی ورزش دفاتر خدمت رسانی به معلولان
  • کمک مشاور خانواده ها در زمینه ورزش به خانواده های معلولان ذهنی

 

واحدها:

 

شرایط انتخاب مدرس:

انتخاب مدرسان این رشته بر اساس معیارهای اخلاقی، تحصیلی، پژوهشی و همچنین مسلط به فن بیان ، مجرب، متعهد و دارا بودن تجارب مرتبط در رشته مورد نظر از نیرو های جوان و آینده دار کشور عزیزمان انجام می پذیرد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*